Jag har gjort ett ironiskt experiment. Inget snällt experiment. Tvärtom. Jag satte ihop några ironiska rubriker för att testa vad detta gjorde på besöksstatistiken. Jag ansträngde mig verkligen. Tänkte till. Tog i från tårna och skrev ihop rubriker på typiskt kvällstidningsmanér som skrek ut:
”Huliganism bland supportrar….”
”Stort läktarslagsmål”
”Praktfiasko i Allsång på Skansen”
”Fiasko – Allsång på Skansen”
Resultatet blev överväldigande. I torsdags då jag satsade på två ironiska sensationsrubriker hade jag närmare 700 unika besökare enligt bloggtoppen.se. Bloggen åkte upp som en raket och rankas i skrivande stund bland dom 20 främsta humorbloggarna i Sverige.
Så lätt är det alltså att göra en populär blogg, med många besökare, som man möjligen kan leva på. Metoden med sensationsrubriker som återspeglas i skymningspressen har bland annat Schulmans tagit fasta på, som drar in annonsintäkter. Om jag fortsätter i samma smutsiga anda kommer bloggen inom kort hamna bland dom tre främsta humorbloggarna.
Fast i detta experiment var jag ironisk. Därför vill jag be om ursäkt till er som klickade sig in på bloggen med förhoppningar om att få läsa om fiaskot i Allsång på Skansen eller om fotbollshuliganer. Nu ljög jag visserligen inte då rubrikerna återspeglade det som stod i texten, vilket ni själva kan läsa och ta del av nedan. Men ändå det känns inte som rent spel.
Men vill jag använda mig av samma metoder som jag friskt spyr galla över. Blir det dubbelmoral eller kanske att det trots allt är bra ironi (?). Jag är kluven.
Tycker du jag ska harva mig ner i samma dyngträsk där många - inte alla – storbloggare och skymningspressen befinner sig?
1 kommentar:
Kör på för fan! Jag skrattade njurarna ur mig när jag läste hur du vände "chock-rubriken" till något positivt i efterkommande text. Kul, nyskapande och defenetivt högklassig ironi.
Claes
Skicka en kommentar