Gaza

Det är deprimerande att dagligen se de krigsscener som utspelar sig på Gazaremsan, i Gaza-stad och i Israel.

Tänker inte här komma med mina åsikter om vem som bär största skulden till det massiva dödandet. Tjänar ingenting till då mina amatöråsikter inte påverkar skeendet ett endaste dugg. Självfallet. Redan nu är det alldeles för mycket snack och för lite verkstad på alla nivåer.

Kanske går jag med i nästa demonstration här i Göteborg. Förra demonstrationen samlade 1500 människor. Det som hittills hindrat mitt deltagande är att jag inte vill beblanda mig med AFA eller rent antisemitiska organisationer. Dessutom har jag även här svårt att se att mitt lilla deltagande skulle göra någon som helst skillnad.

Vet nu att inlägget så här långt utstrålar uppgivenhet. Detta är en helt korrekt iakttagelse.

Enda personliga insatsen som möjligen skulle betyda något lite pyttelite, vore att åka ner för att på plats jobba för röda korset. Första kontakten har tagits. Jag kan både baka bröd, köra lastbil, gaffeltruck och/eller bära mjölsäckar. Om det nu är detta som behövs.

Vad som ofta glöms bort i debatten är att Europa tidigare stod i brand efter brand. Lösningen blev europeiska kol- och stålunionen. Numera EU, som förhoppningsvis fortsatt får växa med Kroatien, Makedonien och Ukraina som medlemmar. För att nämna några.

För varaktig fred i mellanöstern krävs en liknande lösning. Mellanösterns olja- och vattenunion. I största hemlighet skissas det tydligen på lösningar som dessa, rent teoretiskt. Med den största optimism på vad världspolitik kan åstadkomma får jag uppleva detta under min livstid.

HÄR finns en intressant text som till viss del förklarar den orationella ondskan och de oförklariga tevebilderna.

1 kommentar:

Chri$ sa...

röda korset hjälper tyvärr föga om deras personal inte tillåts komma in i gazaremsan. dessutom har deras konvojer beskjutits av israeliska armén. jag tror det bästa vore om du trots allt masar dig iväg till den där demonstrationen...