Bishops Arms

Nyligen ägde en festival rum här i Göteborg som heter Kulturkalaset. Tidigare Göteborgskalaset är nu ersatt av Kulturkalaset, nu med betydligt mindre öltält, hög musik, fylla och våld.

När jag såg programmet bestämde jag mig för gå och se ”Sveriges humorelit”. Nio ståuppkomiker under fyra timmar. Jag fick uppleva fyra fantastiskt roliga timmar. Ingen idé att gå in på vilka jag tyckte var bäst. Alla höll hög klass även om jag har mina egna favoriter. Även humor är personligt. Själv föredrar jag ironisk humor gärna med absurda inslag.

Nästkommande dag hade jag träningsvärk i käken. Bevis på att man skrattar för lite.

Efter att ha upplevt Sveriges humorelit gick jag och en god vän till Bishops Arms (originalet) för att fukta den torra strupen. Där uppstod en rolig språkförbistring. Jag gör ett försök att återberätta detta. Till saken hör att min vän inte dricker alkohol.

Spanarn: En Guinness, tack.
Vän: En juice, tack.
Bartender (engelskspråkig man med bruten svenska): Vad för juice?
Vän: ?
Bartender: Bitter eller söt?
Vän: Ja hrm det vet jag inte riktigt, kanske söt.
Spanarn: ?
Vän: ?

Bartendern springer iväg och häller upp två provglas med öl. Vi tittar storögt på varandra. Jag får för mig att bartendern nu ska omvända min vän och få henne att börja dricka öl. Väldigt oförskämt. Väldigt mycket svensk förfest. Men jag protesterar inte då jag redan nu vet att det kommer bli jag som får avsmaka glasens innehåll. Bartendern kommer fram och min vän smakar försiktigt ur båda glasen.

Vän: Nej, jag tar en juice, tack.
Bartendern: Okey du gillar alltså mer bitter smak.

Bartendern springer återigen iväg och häller upp två nya provglas med öl. Bartendern kommer fram och min vän smakar försiktigt ur båda glasen.

Vän (nu med en strängare ton): Nä, jag vill verkligen inte ha någon öl utan en juice.
Spanarn: Har ni inte vanlig apelsinjuice, eller?
Bartendern (rödmosig om kinderna): Ja ha jag trodde att du ville ha en LJUS öl (hört fel på ljus och juice).
Alla: Skratt

Spanarn dricker nöjt ur provglasen.

Fungerade det att återge historien i textform? Om det funkade kommer jag återge en anna rolig anekdot från festivalområdet.


1 kommentar:

nuelleraldrig sa...

Haha ohh gud så bra!! du får gärna återberätta flera roliga händelser! tycker nog lite synd om bartendern och dig.... ;) så mycket du var tvungen att dricka då....