Åskoväder

Igår drog det in ett riktigt åskväder. Fort gick det. Svarta blytung moln drog in över himlen. Vinden slet tag i uteserveringarnas markiser. Regnet sköljde in, som om den där jätten - vad han nu hette som grävde ur Vänern och Vättern – fått för sig att tömma dessa två sjöars vatten över oss just då ganska små människor.

Jag befann mig utomhus mellan ICA och hemmet. Underbart.

Där på trottoaren såg jag en mamma springandes med en barnvagn. Detta gjorde mig anskrämligt avundsjuk. Ja, inte på mamman alltså, utan på barnet som fick uppleva ovädret på VIP-plats.

Tänk er själva att få ligga varmt nedbäddad i sin egen säng under sitt favorittäcke. Regnet det smattrar på ett genomskinligt uppspänt regnskydd. Som kardemumman i pepparkakan, som vitlöken i pastasåsen har sängen fyra hjul och den man älskar över allt annat på jorden drar omkring på sängen utomhus mitt i ovädret. Det skulle jag som vuxen vilja få uppleva.

Inga kommentarer: