Ölprovning

I fredags var jag ute med jobbet. Mat, arrangerad ölprovning med föreläsning om ölbryggeriets konst stod på schemat. Uppslutningen var mycket god. Roligast var nog ändå att föreläsaren ägnade mycket tid åt att prata ner Carlsberg, som han tyckte var ett uselt öl. Jag satt med ett fånigt leende på läpparna och nickade instämmande.

Själva föreläsningen innehöll inga nyheter då jag redan vet det mesta om hur öl bryggs. Eller jo en intressant nyhet fick jag reda på. Detta med att många ölmärken har i andra ingredienser – läs billigare - än malt för att göra en billigare öl. Majs, vete och ris används flitigt av de stora bjässarna. Ölen blir då därefter. Föreläsaren tycket att man borde börja mynta uttrycket helmaltsöl för att särskilja skit från riktig vara.

När föreläsningen var slut blindtestade vi sex ölsorter vilka var:
1. San Miguel
2. Spontanjäst öl
3. Alé
4. Tysk
5. Internationell
6. Tjeckisk

Detta var allt vi fick veta, varken mer eller mindre. Jag prickade in alla sex ölen. För att glänsa lite extra försökte jag mig på att gissa vilka märken som fanns i glas 4, 5 och 6. Där lyckades jag också få full pott. Fyran var en Jever. Femman var en Carlsberg. Sexan var en Litovel. Precis vad jag hade skrivit i formuläret.

När allt var klart visade jag formuläret för föreläsaren och han blev mäkta imponerad. Ett tag trodde han att jag fuskat, på något vis. Eftersom jag är intresserad av öl, kan en hel del och är en duktig föreläsare funderar jag nu på att utöka mina utbildningstjänster och även erbjuda ölprovningar.

Efter ölprovning var det pytt i panna, snaps och färsköl. Sedan drog vi vidare till Jazzhuset för dans till bra livemusik.

2 kommentarer:

Tommy sa...

Du har utelämnat det viktigaste. Vad var resultatet av provningen?

Vilket öl var godast?

När passar de olika ölen bäst?

Vilka utmärkande och särskiljande drag har de oika ölen?

Viktigast av allt, vilket öl blir man fullast av?

Tommy

pinglan sa...

Du har haft en fin helkväll med andra ord! Och sååå duktig du är på dom olika ölsorterna! :)Jazzhuset, det var ett ba tag sedan jag var där....