Nyamko Ana Sabuni

Lyssnade på en debatt, i bakgrunden då jag förberedde mig för en föreläsning, mellan Folkpartiets Nyamko Ana Sabuni och någon annan som jag nu inte kommer ihåg.

Tydligen hade en undersökning utförts som kommit fram till att religiösa fundamentalister vill begränsa människors frihet. Religiösa grupper som predikar isolering, agerar åsiktskontrollanter som upprättat en hotkultur. Debatten går het. Radikaliseringstendenser och hot mot någon slags värdegrund hit. Kvinnoförtryck och tvångsgiften dit.

Själv förstod jag inte det nya i nyheten. Religion har väl alltid begränsat människors frihet, på ett eller annat sätt.

Sedan hör jag Rosengård. Å fan. Jag som trodde det var Knutby som diskuterades.

dn dn2 dn3 dn4 dn5 svd svd2 svd3 svd4 svd5 svd6 ab ab2 ab3

5 kommentarer:

Josef Boberg sa...

"Själv förstod jag inte det nya i nyheten. Religion har väl alltid begränsat människors frihet, på ett eller annat sätt."

Javisst är det märkligt att det skulle vara en NYHET ! - enär det har pågått i vart fall i ca 6 000 år vid det här laget.

Amanj sa...

Haha - "sedan hör jag Rosengård...Jag som trodde det var Knutby som diskuterades"

Klockren.

Johan Kjellén sa...

Staten bör alltid hålla ett vakande öka på extremiströrelser, oavsett vilken sort.
Fanatiker är livsfarliga och får de makt kan det gå riktigt illa.

Jag kan bara rekommendera föreningen Humanisterna som verkar för alla människor lika värde och rätt till ett fritt liv, och mot religiös dogmatism.

Tommy sa...

Religion är ett tveeggat svärd...

Tommy

Ej ren sa...

Religioner man föds in i eller hårt pressas av sin omgivning är ofria, religioner man väljer själv i vuxen ålder är fria.

Därför vänder jag mig mot judendom, islam, jehovas vittnen mfl.