Sprit

Systembolaget säljer sprit. Ett annat intressant fenomen är den åldersgräns som finns för att få inhandla sprit. Jag vet inte om ni tänkt på detta. Det finns en vetenskapligt belagd studie som visar att frågan om legitimation väcker olika känslor beroende på personens ålder.

Innan tjugo år fyllda gjorde jag ett tafatt försök att inhandla sprit. Naturligtvis misslyckades försöket. Jag har alltid sett barnslig ut för min ålder. Jag skämdes i kassan, fick rödmosiga kinder och sa något i stil med, ”oj, jag glömde visst körkortet i billen, jag går och hämtar detta bums”. Jag kom naturligtvis aldrig mer tillbaka.

På min tjugoårsdag var jag tillbaka. Inte så mycket för att jag behövde sprit. Mer för att stolt få visa upp körkortet, som bevis på att jag var tjugo år fyllda.

Åren gick. Dom har en förmåga att göra just detta. Allt mer sällan behövde körkortet visas i kassan. Där någonstans förvandlades stolthet till upprördhet. Detta gick snabbt över och förbyttes till en period där jag istället kände smicker över att behöva visa legitimation.

Nu var det väldigt länge sedan jag behövde legitimera mig. Om situationen skulle inträffa skulle jag bli sårad. Tror jag. För jag som vuxen man vill ju knappast se lika barnslig ut som en tjugoåring.

Här är den vetenskapliga studien – utförd på män - i sin helhet:
15-19 år - Pinsamt (oj)
20-23 år - Stolt (jo, jo jag har blivit stora killen)
24-32 år - Upprörd (nämen ser ni inte att jag är en vuxen man)
33-49 år - Sårad (ser jag så barnslig ut)
50-80 år - Bekymrad (brydd över kassörskans psykiska hälsa)

En nära bekant - kvinna runt fyrtio - berättade stolt att hon nyligen fick visa legitimation. Jag föll ut i ett gapskratt. Min munterhet misstolkades. Jag roades inte av kassörskans misstag som kunde ta fel. Utan istället åt stoltheten att vid fyrtio få visa legitimation.

Kanske skiljer sig män och kvinnor åt här? Vad tror Du?

Turister verkar bli imponerade av Systembolaget:

Sponsrat av Prada

3 kommentarer:

Josef Boberg sa...

Hmmm... - Så sant som det är tänkt/skrivet, faktiskt... :-)

odenplan.nu sa...

Tror åldersschemat stämmer rätt väl. mina kvinnliga bekanta blir uppriktigt lyckliga av att visa leg...jag skulle bli bekymrad. Man har festat hårt som nittonåring om man redan ser ut som jag gör nu...

Bra blogg!

Tack för besöket/M

Lussan sa...

Jag är också en sån där "kvinna runt 40" och har nyligen fått visa leg på bolaget och - ännu värre - ÅKT PÅ UNGDOMSBILJETT PÅ BUSSEN. Det senare betyder att jag skulle vara högst 16 år. Jag skrattar mig blå.

Fast stolt? Är du galen? Jag blev generad å busschaffisens vägnar och kunde inte med att säga som det var.

Inte stolt, inte sårad, inte förbannad, inte oroad för busschaffisens mentala hälsa: bara ROAD till döds! Och generad.